ראוי לציין כי פינוי הנפלים היה אחד התיקים בהם נוהלה חקירה נגד הירש, והתיק נסגר בחודש אוקטובר שעבר בעילה של העדר אשמה.
בכתב האישום נטען כי הנאשמת, לימור ברזילי החלה לכהן כעוזרת-יועצת ראש העיר ראשון לציון, דב צור, לענייני תרבות במהלך פברואר 2013. באופן רשמי, ביום 3.4.19 נחתם הסכם העסקה בין העירייה לבין הנאשמת. במסגרת הסכם זה חתמה הנאשמת על שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים ועל תצהיר בדבר היעדר ניגוד עניינים — שניהם בהתאם לדרישה בחוזר מנכ"ל משרד הפנים חוזר זה כולל הנחיות ונהלים שונים החלים על הרשויות המקומיות, ובכללם נוהל לבדיקה ולמניעת חשש לניגוד עניינים בהעסקת יועצים חיצוניים ברשויות המקומיות.
במסגרת הסכם העסקתה, הצהירה הנאשמת כי אין לה כל קשר עם גורם שעלול להעמיד אותה במצב של חשש לניגוד עניינים בתפקיד אותו היא עתידה לבצע. כמו כן, התחייבה הנאשמת להימנע מלטפל בכל עניין שעלול לגרום לה להימצא במצב של ניגוד עניינים במילוי תפקידה, להצהיר על כל שינוי שעשוי להעמיד אותה במצב של ניגוד עניינים ולפעול בעניין על פי הנחיות היועץ המשפטי לעירייה. עוד התחייבה הנאשמת במסגרת ההסכם, לשמירת סודיות בקשר לכל מידע אשר יגיע לידיעתה בקשר עם ביצוע תפקידה וכן חלה עליה חובת שמירת סודיות מכוח סעיף 6 לתקנות העיריות (מכרזים), זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד מונתה הנאשמת על ידי ראש העיר להוביל, מטעמו, מספר פרויקטים עירוניים מרכזיים בתחום התיירות, ובהם פרויקט הכשרתו לרחצה של המקטע הדרומי בחוף ימה של ראשון לציון.
הנאשמת שימשה בתפקיד זה לאורך כל תקופת האירועים המתוארים בכתב אישום זה. מתוקף תפקידיה העירוניים, היתה הנאשמת בעלת מעמד והשפעה בקרב עובדי העירייה. בכלל זאת, היתה הנאשמת דמות מובילה, דומיננטית ומרכזית בהוצאתו אל הפועל של פרויקט חוף הים, מטעם ראש העיר, והיתה מעורבת בכל שלבי הפרויקט ובצמתי קבלת החלטות מרכזיות בו.
בתפקידיה בעירייה, הייתה הנאשמת עובדת ציבור מעוז איגר היה הבעלים ומנהלה היחיד של חברת ייאופק אס.אם. בע"מ (חברת אופקיי), הנותנת שירותי ניהול אסטרטגי וניהול פרויקטים.
חברת דיפנסיב שילד אחזקות (2008) בע"מ (להלן: "דיפנסיביי) הינה חברה בבעלותם המשותפת של גל הירש, דרור שכנאי ועודד שכנאי, העוסקת במתן ייעוץ בטחוני, אינטגרציה ביטחונית וניהול פרויקטים.
החל משנת 2013 קידם איגר אינטרסים כלכליים שלו ושל שותפיו העסקיים בדיפנסיב מול עיריית ראשון לציון במסגרת פרויקט חוף הים. הקשר בין הנאשמת לאיגור ההיכרות בין הנאשמת לאיגר החלה סביב ספטמבר 2012. בסמוך מאוד למועד תחילת ההיכרות התפתחה בין השניים מערכת יחסים חברית-אישית קרובה. קשרים אלו הלכו והתהדקו תוך זמן קצר ונמשכו לאורך כל התקופה בה שימשה הנאשמת עובדת ציבור ואף לאחר מכן. הנאשמת ראתה באיגר את אחד האנשים הקרובים לה ביותר.
בנוסף למערכת היחסים המתוארת לעיל, לכל המאוחר בראשית שנת 2013 החלו הנאשמת ואיגר לגשש ולבחון אפשרויות לשיתוף פעולה במיזמים עסקיים שונים. השניים השקיעו משאבים בניסיונות לקידום מספר הזדמנויות עסקיות, אשר בחלקן אף החלו לצאת מן הכוח אל הפועל. בתוך כן, פעלו השניים יחד לשיווק מוצר ביטוחי-תיירותי עבור חברה בחוייל, וכן פעלו להקמת מיזם לשיווק לתיירות מרפא. בנוסף למערכת היחסים המתוארת בין הנאשמת לאיגר, החל ממועד שאינו ידוע במדויק בשלהי שנת 2014, ובשעה שהפרויקט היה בעיצומו, נעשו ניסיונות לקידום יוזמויות שונות ושיתופי פעולה עסקיים בין הנאשמת לדיפנסיב.
במסגרת היחסים בין השניים, הנאשמת הייתה מודעת לאינטרסים העסקיים הכלכליים של איגר ושותפיו בפרויקט חוף הים, וכפי שיתואר להלן היא פעלה לקיז-ומם. מערכת היחסים החברית והעסקית המתוארת בין הנאשמת לאיגר, אשר איגר דאג לתחזק ולשמר עם הנאשמת לכל אורך תקופת האירועים אשר יפורטו בכתב האישום, העמידה את הנאשמת בניגוד עניינים מהותי, וכך גם מערכת היחסים המתוארת של הנאשמת עם דיפנסיב שהתקיימה לאורך חלק ניכר מתקופת ביצוע פרויקט חוף הים.
על אף הימצאותה בניגוד עניינים מהותי, פעלה הנאשמת מתוקף תפקידיה הציבוריים ומעמדה כיועצת אישית של ראש העיר, בצוותא חדא עם איגר, לקידום האינטרסים העסקיים שלו ושל שותפיו מול עיריית ראשון.
פרויקט חוף הים – רקע פרויקט חוף הים החל בינואר 2012, עם חתימת הסכם בין עיריית ראשון לציון לבין משרד הביטחון. ביום 23.1.2012 במסגרתו הוסכם על פינוי מטווח צה"לי הממוקם בחוף הים מדרום לשטח המוניציפאלי של העירייה והעברתו לרשות העירייה על מנת שתכשירן כחוף רחצה.
במסגרת ההסכמות קיבלה על עצמה עיריית ראשון לציון את האחריות על פינוי הנפלים מרצועת החוף והמים, וכן את האחריות להקים שורה של גדרות (גדר זמנית, גדר ימית וגדר יבשתית) אשר תפרדנה בין חוף הרחצה והאזורים המותרים לרחצה לבין האזורים שלא הוכשרו לרחצה ושימשו בעבר שטחים הצבאיים. כמו כן סוכם, כי העבודות תבוצענה במימון העירייה.
קבוצת אופק-דיפנסיב זכתה בביצוע כל שלבי העבודה בפרויקט חוף הים, בהיקף של כ- 9 מיליון ₪ (פלוס מעיימ). פרויקט זה היה בעל חשיבות עסקית-אסטרטגית עבור הקבוצה. פעולות הנאשמת לקידום טובת קבוצת אופק-דיפנסיב צירוף איגר ושותפיו לרשימת החברות המתחרות והעברת אומדן העירייה לעבודות פינוי הנפלים לידיעת איגר ושותפיו
באוקטובר 2012 פרסמה עיריית ראשון לציון מכרז לביצוע סקר ימי ופינוי נפלים משטח המטווח כחלק מפרויקט חוף הים. לאחר שהחברות המציעות לא עמדו בתנאי הסף של המכרז, הוחלט על ביטולו. תחת הליך של התקשרות באמצעות מכרז, החליטה מועצת העיר להתקשר בחוזה ללא מכרז, בדרך של הליך משא ומתן אשר כונה "התמחרותי, בהתאם לתקנות העיריות.
ברזילי שיתפה את איגר בדבר ביטול המכרז והיציאה להליך ההתמחרות ויידעה אותו בפרטי קול קורא שהוצא ובו קריאה לחברות להציע הצעות לביצוע העבודה. איגר חבר לחברת דיפנסיב, אשר עם נושאי המשרה בה הייתה לו היכרות ויחסי עבודה משותפים קודמים, לשם הגשת מועמדות משותפת במסגרת הליך ההתמחרות בפרויקט. אל קבוצת אופק דיפנסיב חברו גם החברות לידור וטייפון כקבלני משנה.
הנאשמת סייעה לאיגר בדרכים שונות במהלך הליך ההתמחרות, בין היתר, בכך שהעבירה לידיעתו ולידיעת שותפיו בקבוצת אופק-דיפנסיב אומדן פנימי שנערך בעירייה בנוגע לעלות פרויקט חוף הים, מבלי שיידעה על כך את חברי ועדת המו"מ. במעשה זה, העניקה הנאשמת יתרון לאיגר ושותפיו על פני המציעים האחרים, שכן ניתנה להם האפשרות להציע הצעת מחיר שתהלום את ציפיות ועדת המו"מ ובכך להגדיל את סיכוייהם לזכות בביצוע הפרויקט. משנחשפו הצעות המחיר של החברות המתחרות, התברר כי הצעתה של קבוצת אופק-דיפנסיב, אשר עמדה על 4,000083 ש"ח + מעיימ, היתה הצעה קרובה ביותר לאומדן שנערך על ידי העירייה ואשר אותו חשפה הנאשמת בפני איגר. על בסיס המלצת הגורמים המקצועיים לפיה הצעתה של קבוצת אופק-דיפנסיב היא המקצועית ביותר, ובהסתמך על הצעת המחיר של הקבוצה, אשר הייתה הקרובה ביותר לאומדן שנערך על ידי העירייה, נבחרה קבוצת אופק-דיפנסיב לחברה הזוכה על ידי חברי וועדת המו"מ ובכללם הנאשמת.
תוספת עבודות עפר והקמת גדר זמנית
לאחר ההחלטה על מסירת הפרויקט לקבוצת אופק-דיפנסיב, הועלתה דרישה, על פיה, בטרם יחלו עבודות פינוי הנפלים תקים העירייה גם גדר זמנית. הנאשמת פעלה בצוותא חדא עם איגר, בדרכים שונות, על מנת שהעבודות להקמת הגדר הזמנית יועברו גם הן לקבוצת אופק-דיפנסיב. הנאשמת התבקשה על ידי יו"ר וועדת הפטור לאסוף הצעות מחיר לביצוע עבודת הגדר הזמנית ולהציגן בפני הוועדה. על מנת לשכנע כי הצעת קבוצת אופק-דיפנסיב היא גם ההצעה הזולה והמשתלמת ביותר, נענתה הנאשמת לבקשה ולקחה על עצמה לאסוף ולהציג הצעות מחיר נוספות לצדה של הצעת קבוצת אופק-דיפנסיב. על אף העובדה כי הנאשמת תיאמה עם קבוצת אופק-דיפנסיב כי הקבוצה תעמיד הצעה לביצוע עבודות הגדר הזמנית, פנתה הנאשמת, לאיגר ולגורמים בקבוצה, וביקשה מהם לסייע לה באיסוף הצעות מחיר של חברות נוספות, ואף הפנתה מציעים פוטנציאליים אל איגר.
על סמך הצעות המחיר גיבשה הנאשמת את הבקשה שהגישה לוועדת הפטור, אליה צירפה את הצעת המחיר של קבוצת אופק-דיפנסיב ואת הצעותיהן של החברות הנוספות. הצעות אלו היו כולן גבוהות מהצעתה של קבוצת אופק-דיפנסיב. הנאשמת הסתירה מחברי וועדת הפטוך כי ההצעות הנוספות נאספו בסיועה של קבוצת אופק-דיפנסיב, החברה שאת ההתקשרות עימה ביקשה להגדיל. על סמך הצעות המחיר שהוצגו לוועדה, אישרה ועדת הפטור את הצעתה של קבוצת אופק-דיפנסיב, עמדה על סך של 422,000 ₪ (ללא מע"מ), והיתה נמוכה מההערכה הפנימית של העירייה, לפיה עלות עבודות הקמת הגדר הזמנית נאמדו בסך של 474,678 ₪ (כולל מע"מ).
ביום 1.7.14 נחתם בין עיריית ראשון לציון לבין קבוצת אופק-דיפנסיב הסכם לביצוע הסקר הימי והעבודות לפינוי נפלים. עבודות העפר והגדר הזמנית הוסדרו במסגרת תוספת להסכם. הגדר הימית לאחר השלמת שלב פינוי הנפלים, הובילה הנאשמת את השלב הבא בפרויקט חוף הים – שלב הקמת גדר ימית אשר תפריד בין שטח חוף הרחצה לשטח ששימש בעבר כמטוות צבאי. בצוותא חדא עם איגר, פעלה הנאשמת שוב בדרכים שונות מול הגורמים העירוניים לכך שקבוצת אופק-דיפנסיב שילד תיזכה גם בפרויקט הקמת הגדר הימית.
בתוך כך, הגישה הנאשמת לוועדת המכרזים בקשה להגדלת היקף ההתקשרות הקיימת עם קבוצת אופק-דיפנסיב לשם ביצוע עבודות הגדר הימית בפטור ממכרז, בהסתמך על שלוש הצעות מחיר נוספות שהועברו אליה על ידי דיפנסיב. כמו כן, הנאשמת הציגה את ההצעות שקיבלה מקבוצת אופק-דיפנסיב בפני חברי וועדת המכרזים
להם הוגשה הבקשה לצו הצעתה הכספית של קבוצת אופק-דיפנסיב, תוך הצגת מצג לפיו הצעתה של האחרונה הינה הזולה מבין כלל ההצעות ומבלי שציינה כי הצעות המחיר הנוספות מקורן בקבוצת אופק-דיפנסיב. ועדת המכרזים אישרה את הבקשה כאמור שהגישה הנאשמת, להגדלת היקף ההתקשרות עם קבוצת אופק-דיפנסיב בהמשך לכך, אישרה מועצת העיר באופן סופי את המלצת ועדת המכרזים.
ביום 8.2.15 חתמה העירייה על חוזה לביצוע עבודות הגדר הימית מול קבוצת אופק- דיפנסיב. תוספת פינוי הנפלים ועבודות הקמת הגדר היבשתית בסיום שלב פינוי הנפלים, התגלה כי בשל בעיית מדידות, רצועת חוף בגבול המזרחי של החוף לא פונתה מנפלים. מלבד תוספת עבודה זו של פינוי נפלים יבשתי, עמדה דרישת משרד הביטחון לבניית גדר יבשתית. ברזילי פעלה למסירת עבודת תוספת פינוי הנפלים לקבוצת אופק-זיפנסיב. מאחר ובמסגרת עבודות פינוי הנפלים והקמת הגדר הזמנית והגדר הימית, פעלה הנאשמת למיצוי כל האפשרויות שעמדו בפני העירייה למסירת עבודות לקבוצת אופק-דיפנסיב בפרויקט חוף הים בפטור ממכרז, פנתה הנאשמת לאפיק חדש אשר יבטית המשך העסקת הקבוצה.
במהלך פברואר-מרץ 2015 פעלה הנאשמת, בתמיכת מנכ"ל העירייה, לכך שהאחריות על ביצוע
עבודת הקמת הגדר היבשתית ועבודות תוספת פינוי הנפלים תעבור לידי החברה הכלכלית ראשל"צ בעיימ שהינה הזרוע הביצועית של עיריית ראשל"צ בתחום פיתוח שכונות, תשתיות ובניה ציבורית עבור העירייה. כמו כן, פעלה הנאשמת לכך שהחברה הכלכלית תטיל את ביצוע העבודות על חברת י.ע.ז, חברה לבניה ופיתוח בעיימי , אשר זכתה בעבר כקבלן ביצוע במסגרת יימכרז מסגרתי של החברה הכלכלית, וכן פעלה לכך שזו האחרונה תתקשר עם קבוצת אופק-דיפנסיב כקבלן משנה לביצוע עבודת תוספת פינוי הנפלים. מהלך ההתקשרות עם קבוצת אופק-דיפנסיב לביצוע עבודת תוספת פינוי הנפלים באמצעות החברה הכלכלית קיבלה את תמיכתו של מנכייל העירייה.
במעשיה המתוארים לעיל, פעלה הנאשמת בניגוד עניינים מהותי בין חובותיה כעובדת ציבור לבין האינטרסים של איגר ושלה, שמקורם ביחסי חברות קרובים וקשרים עסקיים. כמו כן, במעשיה המתוארים לעיל, פעלה הנאשמת בניגוד עניינים מהותי בין חובותיה כעובדת ציבור לבין האינטרסים של דיפנסיב, שמקורם בקשרים עסקיים. כמו כן במעשיה המתוארים, הפעילה הנאשמת את כובד משקלה ומעמדה כיועצת ראש העיר ומנהלת הפרויקט לקידום האינטרסים הכלכליים של איגר ושותפיו אל מול הגורמים העירוניים, תוך שהיא מצויה בניגוד עניינים מהותי. הנאשמת פעלה כאמור, תוך שהיא מודעת לכך שהפרויקט צפוי להשיא רווחים לאיגר ולשותפיו וכן לחשיבות העסקית-אסטרטגית של הפרויקט עבור דיפנסיב.
לאורך כל שלבי הפרויקט הסתירה הנאשמת מאנשי העירייה, את קשריה עם איגר וקרבתה אליו, ואת קשריה עם דיפנסיב בנוסף במעשיה המתוארים, פעלה הנאשמת תוך סטייה מן השורה, תוך שהיא פועלת בניגוד להנחיות הממונים עליה, בניגוד לחובת הסודיות החלה עליה מכוח תקנות העיריות (מכרזים), בניגוד להצהרותיה והתחייבויותיה בהסכם העסקתה בדבר שמירת סודיות ואיסור הימצאות בניגוד עניינים, בניגוד להוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים ובניגוד לחובת השוויון החלה על רשות מקומית כרשות מנהלית.
נאשמת ביצעה בצוותא חדא עם איגר מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים בציבור פגיעה מהותית בכל אחד מהערכים הבאים: טוהר המידות של עובדי הציבור, אמון הציבור בעובדי הציבור ותקין פעולת המנהל. לאורך כל שלבי הפרויקט, העניקה הנאשמת יתרון לאיגר ושותפיו על פני המציעים האחרים, וזאת על מנת להבטיח את זכייתם בפרויקט ואת המשך ההתקשרות עימם מעת לעת.
משפטה יחל בקרוב
תגובות